Det er mange som er satt til å utføre arbeid på hjemmekontor under Corona-pandemien. Dette kan by på en rekke utfordringer. Her er noen gode råd!
Det er mange som er satt til å utføre arbeid på hjemmekontor under Corona-pandemien. Dette kan by på en rekke utfordringer. Hvordan kan man optimalisere arbeidseffektivitet og trivsel? Og hvordan holde fokus?
Her er noen gode råd:
- Ha rutiner og planlegg dagen. Stå opp til planlagt tid. Kom deg ut av pysjen. Kle på deg arbeidsantrekk slik at du føler at du er ordentlig kledd for jobb.
- Lag en arbeidsliste. For ikke å bli distrahert av andre oppgaver i hjemmet, er det lurt å lage seg en arbeidsplan og finne måter å strukturere dagen på.
- Beveg deg. «Gå tur» til jobben, kle på deg og spaser en tur før du setter deg ned for å jobbe - akkurat slik som du ville gjort om du skulle gått til jobb. Det er ofte enda mindre bevegelse på hjemmekontoret enn på arbeidsplassen. Bruk en av pausene på dagen til å gå deg en tur.
- Ha en arbeidsstasjon. Har du mulighet for å ha et eget rom som kontor, så gjør det. Sørg for riktig arbeidsstilling, bra belysning, og gjør plassen til en hyggelig sitteplass.
- Bestem en kontortid. Hold deg til faste arbeidstider og legg inn kaffe- og lunsjpause på bestemte tidspunkt. Uten kantinetilbud eller kaffeautomat å gå til, kan du bruke litt energi på å lage en sunn og velsmakende lunsj som et avbrekk i arbeidsdagen.
- Fokuser på resultatene, kryss av på din «to-do list» ettersom du fullfører oppgavene.
- Hold kontakt med dine kolleger. Avtal å ringe eller ha et Zoom-møte i løpet av dagen for en liten oppdatering og litt sosialisering.
- Unngå forstyrrelser: La tv, radio og irrelevante forstyrrelser fra mobilen være avslått.
- Ta hyppig back up, det er ikke alltid like lett å få datahjelp hjemme.
- Husk å ta deg mentale pauser. Det er viktig for hodet med avbrekk fra PC og skjerm. Last gjerne ned en app med mentaltrening som du liker. Det finnes mange gode mentaltrenings-apper å velge mellom.
Meld deg på vårt nyhetsbrev. Vi deler jevnlig relevant fagstoff, invitasjoner til webinarer og podcasten Bwell praten.